Patiëntenoordeel huisarts
Feedback van de patiënten enquêtes
16-01-2017
Patiëntenoordeel
De Europep vragenlijst is het product van een internationaal project (van de EQUIP groep) en wordt inmiddels in 18 landen toegepast. Deze vragenlijst weerspiegelt de prioriteiten van patiënten en huisartsen, is gevalideerd en toepasbaar gebleken.
Er blijkt niet zo veel variatie tussen landen te bestaan, maar wel tussen patiënten en huisartspraktijken. Hoewel patiënten over het algemeen positief oordelen over hun huisarts en huisartsenpraktijk, is er toch wel variatie.
De referentiewaarde betreft de gemiddelde score van de deelnemers aan de NHG-praktijkaccreditering.
Aantal ingevulde patiënten vragenlijsten die voor 75% of meer zijn ingevuld: 36 |
Algemene waardering
|
|
|
|
|
Mate van tevredenheid van patiënten (op schaal van 0=slecht tot 100=uitstekend), in de afgelopen 12 maanden, betreffende: |
|
Mate tevredenheid |
|
Referentie waarde |
voor de patiënt het gevoel te geven dat u tijd voor hem/haar had tijdens het consult: |
|
90.0 (n= 36 ) |
|
87,9 |
voor het belangstelling tonen voor zijn/haar persoonlijke situatie |
|
86.7 (n= 36 ) |
|
86,4 |
voor het ervoor zorgen dat hij/zij gemakkelijk over zijn/haar problemen kon vertellen |
|
90.6 (n= 36 ) |
|
87,9 |
voor het hem/haar betrekken bij beslissingen over de medische behandeling |
|
89.4 (n= 36 ) |
|
86,4 |
voor het naar hem/haar luisteren |
|
90.6 (n= 36 ) |
|
89,8 |
voor het vertrouwelijk houden van de aantekeningen en de gegevens over hem/haar |
|
94.2 (n= 31 ) |
|
90,8 |
voor het snel verlichten van de klachten |
|
84.6 (n= 35 ) |
|
81,8 |
voor het bieden van hulp zodat hij/zij zich goed genoeg voelde voor de normale dagelijkse bezigheden |
|
87.0 (n= 23 ) |
|
84,1 |
voor een zorgvuldige en degelijke aanpak |
|
88.9 (n= 36 ) |
|
86,4 |
voor het doen van lichamelijk onderzoek bij hem/haar |
|
85.9 (n= 34 ) |
|
87,0 |
voor het aanbieden van hulp bij het voorkomen van ziekten (bevolkingsonderzoek, inentingen) |
|
90.3 (n= 33 ) |
|
84,6 |
voor het uitleg geven over wat de bedoeling is van onderzoeken en behandelingen |
|
91.2 (n= 34 ) |
|
87,2 |
voor het vertellen wat zij/hij wilde weten over zijn/haar klacht |
|
91.4 (n= 35 ) |
|
87,4 |
voor het voorbereiden op wat de patiënt kan verwachten van de specialist of het ziekenhuis |
|
87.9 (n= 28 ) |
|
81,6 |
voor omgaan met emotionele problemen betreffende zijn/haar gezondheidstoestand |
|
82.5 (n= 24 ) |
|
85,2 |
voor het duidelijk maken waarom het belangrijk is om uw advies op te volgen |
|
85.5 (n= 33 ) |
|
85,5 |
voor het weten wat u heeft gedaan of de patiënt heeft verteld tijdens voorgaande bezoeken |
|
86.5 (n= 34 ) |
|
84,9 |
Gemiddelde score van de maximaal te halen 100 |
|
88.4 |
|
86.2 |
n= het aantal patiënten dat deze vraag heeft beantwoord, m.u.v. het "n.v.t." antwoord.
Waardering voor de voorlichting
|
|
|
|
|
Terugkijkend op de afgelopen 12 maanden, gaf de patiënt u als huisarts de waardering: |
|
% ja |
|
Referentie waarde |
vindt dat de informatie over de ziekte goed is |
|
96.4 % (n= 28 ) |
|
92,7% |
wel eens een folder meekrijgt op het spreekuur |
|
46.7 % (n= 30 ) |
|
41,6% |
wel eens uitleg krijgt tijdens het consult m.b.v. een demo |
|
83.9 % (n= 31 ) |
|
46,1% |
uitleg krijgt over mogelijke bijwerkingen van medicatie |
|
77.4 % (n= 31 ) |
|
83,0% |
uitleg krijgt over reden van elke medicatie |
|
100.0 % (n= 35 ) |
|
95,4% |
voorlichting over medicatiegebruik krijgt tijdens het consult |
|
94.3 % (n= 35 ) |
|
93,6% |
Score (sommatie): |
|
498.7 % |
|
452,4% |
n= het aantal patiënten dat bij deze vraag "ja" of "nee" heeft geantwoord.
Waardering voor de wachttijd
|
|
|
|
|
Wachttijd |
|
Uw spreekkamer |
|
Referentie waarde |
Wachttijd voor het consult |
|
4.8 min. |
|
11.4 ± 7.2 min. |
Waardering voor de spreekuurorganisatie
|
|
|
|
|
Spreekuurorganisatie, percentage patiënten dat: |
|
% Ja |
|
Referentie waarde |
behoefte heeft aan meer consulttijd |
|
20.0 % (n= 35 ) |
|
16,8% |
de huisarts tijdens het consult door de telefoon wordt gestoord |
|
22.9 % (n= 35 ) |
|
13,4% |
Score (sommatie): |
|
42.9 % |
|
30,2% |
Voor deze vragen geldt: een hoge somscore (of % ja) houdt een lagere waardering in.
Waardering voor samenwerking met de 2e lijn.
|
|
|
|
|
Samenwerking met de 2e lijn, percentage patiënten dat: |
|
% Ja |
|
Referentie waarde |
vindt dat u juist en op tijd geïnformeerd bent over onderzoek en behandeling door de specialist |
|
87.1 % (n= 31 ) |
|
87,6% |
vindt dat u contact met hen hield tijdens zijn/haar verblijf in het ziekenhuis |
|
0.0 % (n= 7 ) |
|
37,9% |
Score (sommatie): |
|
87.1 % |
|
125,5% |
Waardering over verslaglegging
|
|
|
|
|
Medische verslaglegging, percentage patiënten dat: |
|
% Ja |
|
Referentie waarde |
De huisarts op de hoogte is van hun medische achtergrond |
|
97.1 % (n= 35 ) |
|
95,2% |
Achtergrondkenmerken respondenten
|
|
|
|
|
Kenmerken: |
|
Waarde |
|
Referentie waarde |
Gemiddelde leeftijd van de respondent. |
|
62.3 jaar |
|
51,1 jaar |
Percentage manlijke respondenten. n= totaal aantal respondenten |
|
44.4 % (n= 36 ) |
|
35,1% |
Percentage vrouwelijke respondenten. n= totaal aantal respondenten |
|
55.6 % (n= 36 ) |
|
64,9% |
Gemiddeld aantal bezoeken aan/van de huisarts in de afgelopen 12 maanden. |
|
5.3 keer |
|
4,3 keer |
Percentage patiënten dat vindt dat zij een aandoening heeft die langer dan 3 maanden duurt. |
|
66.7 % |
|
24,4% |
|
Opmerkingen patiënten over de huisarts: |
Fijne arts luisterend oor en zeer deskundig Zeer tevreden over mijn huisarts Geen Een zeer er voor zijn patienten |